Thursday, January 3, 2013

Loboda si Morcovul


In luna Martie a anului trecut am primit de la o cunostiinta seminte de loboda.
"Le semeni ca pe grau! " mi-a spus el si mi-a placut mult, parca primisem o urare de belsug si recolta  bogata.  Loboda a rasarit repede si a crescut foarte frumos .




Bunica mea gatea ciorbele cu bors, un bors bun care mirosea a leustean, visin si  Ardeal. M-am gandit la ea cand am gatit loboda, cu cata placere si simplitate ne pregatea masa .

*
Am sadit  semintele de morcov folosind doua metode:
Am trasat in pamantul fin maruntit niste santuri foarte putin adanci si am presarat semintele iar cea de-a doua metoda, am amestecat samanta de morcov cu gris, da, si cu seminte de coriandru (pavaza buna pentru nematozi) si am presarat acest amestec  peste pamantul maruntit .
In prima varianta, cea din imaginea de mai jos, morcovul trebuie rarit si cum am intarziat putin cu aceasta operatiune, ca de, rosiile regine imi ocupau timpul, morcovul crescuse deja la vreo 4 cm radacina si va marturisesc ca nu l-am mai putut rari deoarece, mi-a fost mila sa-i suprim dezoltarea, era prea frumos.
Varianta a doua mi s-a parut mai practica deoarece morcovul nu necesita rarirea, coriandrul creste si el frumos, poate daca vreti, sa tundeti morcovii ca in postarea lui Vasi.


Feniculul l-am plantat langa pastarnac si a crescut inalt, iar albinele l-au apreciat foarte mult. In toamna     mirosul florilor de fenicul se combina perfect cu mirosul strugurilor ananas din productia vecinului.


Despre ridichi acum. Vasi, spunea intr-o postare a sa, ca un indicator corect al solului fertil este ridichea de luna si am incercat sa-l  aplic si eu . Dupa 30 de zile de la semanarea celor doua soiuri de ridichi, ele s-au dezvoltat ca in imaginea de mai jos. Puteau sa fie si mai mari, cei drept, dar avem solutii.


Am mai semanat si gulie rosie, foarte apreciata de colegi, crocanta si dulce, dar am pus cam multe seminte si am avut cam multe gulii :)



Dovlecelul a acoperit ardeii, a  fost mai expansiv decat ne-am asteptat si anul acesta i-am pregatit un loc in spatele gradinii, doar el singur, sa faca ce doreste .


Salata rosie pe care am primit-o de la Varul cel Bun are un gust foarte bun, usor amarui si se potriveste foarte bine cu lamaie sau otet balsamic , 


Inchei cu mararul care a crescut, a facut seminte care s-au scuturat si l-am avut permanent in gradina, pana tarziu in luna Noiembrie.


Mirelun

19 comments:

  1. MIrelun, asa-mi place pe bloguletul matale! Si stii de ce? Nu nuami comentariile zglobii si pline de energie, ci faptul ca postezi multime de poze frumoase si explicite. Uite, d'aia-mi place in gradiul tau!
    cu drag

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma bucur Phlox ca te simti bine aici! Referitor la poze,intr-o seara am uitat aparatul de fotografiat atarnat intr-un bat, m-am luat cu alte treburi si apoi am plecat. Am avut noroc ca nu a plouat , l-am recuperat a doua zi dimineata :)

      Delete
    2. !Am uitat sa te intreb ! Daca nu am pregatit compostul inca , cum mai putem imbogati solul ? Cenusa si var am , dar cred ca nu este suficient ;)

      Delete
    3. Mirelun, Cenusa e buna, incorporata in sol. Varul, este bun daca solul este acid, sau argilos, altminteri nu este musai . Pentru imbogatit ar trebui, da' asta din toamna, de regula, sa semeni "siderate", ingrasamant verde: phacelia, rapita, lupin anual, portulaca de gradina, secara, orz, orzoaica, grau, sau plante furajere, pe care sa nu le lasi, fireste, sa fructifice, ci, la 15-25 cm inaltime sa le cosesti si parte din verdeata s-o incorporezi. NU pe toata, caci va mucegai in loc sa putrezeasca si sa se descompuna treptat si cu cap.
      Multi procedeaza si asa: primavara, cand aceste culturi sunt cam de o palma, fac lacasurile pentru viitoarele culturi, direct printre ele. Astfel, cat este frig, tinerele viitoare plante sunt ferite de vanturile reci, apoi, cand au crescut suficient, oricum ce nu trebuie va fi plivit sau sapaligit si incorporat printre randuri pentru hrana, vor avea asigurate micul dejun, masa de pranz ci cina zilnice.
      Daca nu ai putut face inca acest lucru, nu e bai. Sunt sigura ca-ti raman, hai nu zilnic, dar macar de doua-trei ori pe saptamana, resturi menajere, zat, etc. Nu-i asa?! Fa cate un drum scurt pana la mosie, ca e la o aruncatura de cocean, si arunca, pur si simplu, peste tot minunatiile astea. Nu te priveste ca se vede urat. Pasarile cerului vor veni si ele, sau soriceii, ei si?!este suficient pentru toti. Daca nu vrei sa se invete cu narav, la o adica, se poaate scoate sapaliga din cui si incorpora, usor, in stratul superficial. In rest, bacteriile responsabile cu treaba asta, o sa-si faca meseria.
      Mai poti arunca cate o caldare, doua, cinci, de nisip, daca pamantul este prea argilos.Il va (nisipul) afana, si-i va creste permeabilitatea la apa si la aer. Treptat renunta la sapat. Acum este usor prematur, pentru ca saracul de el, pamantul, a fost cam chinuit. S-a strans caravanserai de larve si bazdaganii, care nu pot fi convinse sa rasara la suprafata decat cu intorsul pamantului. Deocamdata. Si nu uit: TOATA vara, toamna, sa nu fie colt de gradina fara TAGETES (craite) si CALENDULA (galbenele). Stii deja de ce. Ele alunga nematodele, viermii sarmosi, larvele de colorazi, etc. Deocamdata cam atat.
      sa ai sporuri!

      Delete
    4. Phlox, te rog unde gasesc var pentru ca in magazine este doar var stins !?
      Si cum se foloseste ?
      Iti multumesc !

      Delete
  2. Aaaaa, ce de vedeturi si salati si de bunatati ! De-abia am apucat sa citesc ce-ai scris de la ultima vizita :) Esti debordanta Mirelun ! Ai asa o pofta de gradinarit ca se simte din fiecare cuvintel ce-l scrii si din fiecare fotografie. Tine-o tot asa !

    PS - te invidiez pentru morcovi si fenicul, la mine nu se fac de fel, o fi ceva in sol ce nu le place ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Dani, ai revenit la gradina ta ! Este adevarat ca imi este dor de primavara si de gradina si ma bucur mult ca v-am gasit pe voi, pentru ca nu am prieteni pasionati de gradinarit :)

      Delete
  3. Buna ciorba de loboda pe care am mincato la voi .Abia astept sa vina primavara sa insamintez si eu loboda e superba.

    ReplyDelete
  4. Da te pricepi nu gluma :) Asa gradina as vrea si eu, daja mi-e dor de primavara, mai ales ca soarele ma incalzeste prin geam, daca nu ma uit sa vad zapada de afara zici c-ar fi primavara :) Spor la gradinareala!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc ! O sa primesti gradina, sunt convinsa de acest lucru. Eu am primit-o cand ma asteptam mai putin , apoi am incercat sa recuperam timpul pierdut :)

      Delete
  5. pe lângă pozele făcute în zori, de se văd numai vârfurile frunzelor, poze de catalog şi mai multe nu, se vede pofta de viaţă şi de grădinărit, totul e făcut cu poze şi text, aici e almanhul grădinarului şi mai multe nu!
    ba mai e ceva: pofta de blog!

    ReplyDelete
  6. Mirela, am citit ca intotdeauna si comentariile .
    Ai spus ceva despre var . Ce fel de var (in comert este var hidratat, acela la pungi ) pui, cand si cum ?
    Cu multumiri, Teodora .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bună dimineața Teodora,
      Am folosit delcamag cu rezultate bune, pe care l-am găsit în magazine, la plantarea tomatelor, ardeilor și vinetelor, la văruirea pomilor, la amestecul de paie pentru cresterea cartofilor în paie. Ți-l recomand.
      O zi frumoasă Teodora!

      Delete
    2. Adica in gropita de plantare sau pe sol ? Te superi daca insist si intreb ce magazine vand acest produs ?
      S ieu iti urez o seara placuta si mii de multumiri !
      Teodora

      Delete
    3. Teodora, am pus Delcamag în groapa de plantare si apoi în plin sezon, după afânarea solului, în jurul rădăcinilor se mai adaugă o soluție de apă cu Delcamag. Hrana la rădăcina tomatelor ajută în mărirea rezistenței la boli a plantelor (putregaiul cenușiu). Delcamagul are instrucțiuni de utilizare pe sac. Se găsește la saci de 10 și de 50 de kg la magazinele fitosanitare sau caută după denumire cel mai apropiat magazin de desfacere. In ce regiune locuiești?

      Delete
    4. Locuiesc in Ramnicu-Valcea si am un teren la 15 km distanta, pe Valea Oltului .
      Am cautat pe internet si in zona nu am gasit, dar copiii mei locuiesc in Bucuresti si o sa-i rog sa caute acolo .
      Esti foarte draguta si buna si-ti multumesc mult pentru toate informatiile oferite cu drag si generozitate !
      Ne mai "auzim" ! Numai bine!
      Teodora

      Delete
    5. Eu l-am cumparat de la mag Bucur Obor, in sac de 50 kg. Te imbratisez , numai bine!

      Delete
    6. Mii de multumiri si weekend placut, alaturi de cei dragi !
      Teodora

      Delete